top of page

Nieuws

Frisse Neuswandeling

Een nieuw jaar is begonnen en de feestdagen zijn voorbij. Van al dat eten en drinken zijn we een paar kilootjes bijgekomen. Een frisse neuswandeling kan deze mede helpen verdwijnen en dat was aan de opkomst te zien. Zomaar 127 wandelaars, waaronder ook kinderen en enkele viervoeters. Het weer viel best mee, het was droog en er waaide een fris briesje.

Het vertrekpunt was aan GC De Wildeman. Na een welkomstwoord van de voorzitster Irmi werden we in 4 groepen verdeeld met als Natuurgidsen Fernand, Magda, Geert en Richard. Ikzelf ging met de groep van Fernand mee.

Na een woordje uitleg door Fernand over de wandeling, die ongeveer 7 km lang is, kwamen we langs Het Schrijn in de Sint-Jozefsdreef. Door tijdsgebrek hebben we geen bezoek kunnen brengen aan de tuin van Het Schrijn en ging de wandeling verder richting de Vaaltweg.

Hier waren we op 30 à 40 m boven de zeespiegel en konden we genieten van het zicht over Herent. Fernand die graag verteld en veel over vogels weet legde ons het verschil uit tussen de kauw, kraai en ekster. Ook enkele boomsoorten kwamen ter sprake.

De eerste klim die we dan kregen was op de gemeentegrens van Wilsele. Van hieruit kon je de Kesselse-bergen zien. Een smal modderig en stijl pad bracht ons tot op de Roeselberg, 60 à 70 m hoogte. Van hieruit had je een zicht aan de noordzijde over Herent en aan de zuidkant Leuven. De wandeling ging verder naar de Acacialaan, maar dan moesten we even afdalen en de N26 (baan Leuven-Mechelen) oversteken. Twee vrijwillige seinwachters zorgden er voor dat we veilig konden oversteken. Bij het nemen van enkele treden aan de overzijde kwamen we aan de Kapel op de Roeselberg. Na een woordje uitleg werd de wandeling verder gezet via de Acacialaan naar de Mollekensberg.

Doorheen een Holleweg rond de Mollekensberg kregen we uitleg over de Valse Acacia of ook Robinia genoemd. Even verder waren zelfs vossenholen te bespeuren. Aan het station van Herent aangekomen namen we de tunnel onder de sporen. Nog even passeren langs het nieuwe speelterrein op het grasveld aan de Henkelsite.

Nog een kilometer wandelen en we kwamen aan de school De Kraal. Hier werd de wandeling afgesloten met een drankje en een knabbel op het nieuwe jaar.

Met dank aan de vrijwillige Natuurgidsen en de bereidwillige seinwachters.

En u! Blijf ons volgen op www.natuurpunt-herent.be